Ansökan
Förstärkningsbidraget söks årligen av skolan för utökade merkostnader i form av utökad lärartäthet och utökat kuratorsstöd för deltagare med fysisk, psykisk eller intellektuell nedsatt funktionsförmåga. Särskilt utbildningsstöd söks årligen av skolan för kostnader för stödpersoner och övriga stödinsatser. Övriga stödinsatser är tolk, kursstödjare, teknisk utrustning, merkostnad läromedel och studiematerial, tillgängliga transporter under studietid, merkostnad personal vid studieresa/studiebesök, handledning (extern) av personal och externa utbildningsinsatser (föreläsare, utbildningar).

Så upptäcks och fastställs deltagares behov
I kartläggningen av vilka deltagare som har en funktionsnedsättning använder skolan olika sätt att samla in information. På arbetslivslinjen bifogar deltagare sina utredningar vid antagningsprocessen och kompletterar information muntligt vid intervju inför antagning. På övriga linjer samlas information in skriftligt och muntligt vid antagningsintervju samt vid samtal med mentorer och/eller specialpedagog vid kursstart samt under termin.


Dessa insatser ges:

Utökad lärartäthet och kurator
Den utökade lärartäthet går till de kurser där flest deltagare har en fysisk, psykisk eller intellektuellt nedsatt funktionsförmåga. Det utökade kuratorsstödet finns tillgängligt för alla deltagare på alla linjer. Flera av deltagarna har även fått uppsökande stöd av kurator, där kurator tillsammans med mentor har bokat in deltagare för samtal. Kurator finns tillgänglig fem dagar i veckan. Utöver det ges stödsamtal även av skolkaplan en dag i veckan.

Stödpersoner och andra stödinsatser
Stödpersonernas roll på skolan är att kompensera deltagare i de funktioner där deltagaren har en funktionsnedsättning. Stödpersonerna arbetar tillsammans med lärarna för att utforma stödet. Hur stödpersonernas insatser ser ut i de olika undervisningsgrupperna är olika och det presenteras separat på nästa sida. Varje år sätts också övriga stödinsatser in utöver stödpersoner och dessa anpassas till de behov som finns hos deltagarna på skolan.


Stöd till deltagare med funktionsnedsättning från skolans stödpersoner

Arbetslivslinjen inriktining ASD/Asperger

Stöd på lektionstid
  • Stöd i kommunikation med andra deltagare och personal
  • Sammanhangstolk, stärka förmåga till mentalisering
  • Stöd i tolkning av instruktioner
  • Stärka exekutiva funktioner såsom komma igång, avsluta, lämna in
  • Stärka motivation och tilltro till egen förmåga
  • Anpassa fysisk miljö (perception, höga ljud, starkt ljus, lukter, synintryck)
  • Stötta till närvaro under skoldag
  • Stärka motivation och självförtroende/självkänsla i studier

  • Stöd på raster/måltider/temadagar
  • Stöd i kommunikation med andra deltagare och personal
  • Anpassa fysisk miljö (lugna viloplatser, rastmiljöer, förbereda aktiviteter såsom mandala, spel och böcker)

  • Stöd på internatet
  • Planering av resvägar vid studiebesök
  • Planering av vissa måltider
  • Viss hjälp i planering av hushållsarbete

  • Allmän kurs (alla inriktningar)

    Stöd på lektionstid
  • Strukturera upp och hjälpa deltagarna att planera arbetet när deltagaren arbetar självständigt.
  • Stödja deltagarna i att tolka och förstå instruktioner.
  • Stärka deltagaren att komma igång, bibehålla uthållighet och koncentration samt slutföra uppgifter.
  • Konflikthantering, skapa viloplatser/ lugna rum för deltagare i affekt, hjälp vid behov att tolka situationer/egna känslor
  • Hjälpa till att skapa veckoplaneringar

  • Stöd på raster/måltider/temadagar
  • Socialt stöd vid matsituationer. Hjälpa deltagare att kommunicera med varandra, konfliktlösning, hjälpa deltagare att tolka situationer och stödja deltagarna i att hantera känslotillstånd.
  • Hjälpa deltagare att göra skoldagen begriplig (schema,tider, innehåll)

  • Stöd på internatet (detta stöd ges även till deltagare på musik- och konstlinjen
  • Stödja deltagarnas planering och struktur för:
  • tvättning, inköp, matplanering, hälsa och privatekonomi (att betala räkning, hur man har kontakt med banken)
  • Väckning. Stöd i vardagsrutiner för att främja närvaro
  • Vid akuta situationer följa med deltagare till akut och psykakut och ha kontakt med föräldrar. Vid allvarliga psykiska tillstånd (såsom aggression,psykos) även involvera fler i personalen eller sjukvård/polis.
  • Fritidsaktiviteter. Skapa friska sociala miljöer. Aktivering och ledning av fritidsaktiviteter såsom träningspass, bakning, matlagning och bowling.

  • Dokumentationen
    Skolan dokumenterar varje deltagare som tar del av förstärkningsbidraget och särskilt stöd. I dokumentation framgår det vilken funktionsnedsättning deltagaren har och hur detta har konstaterats. Det framgår också vilka insatser som ges på gruppnivå till deltagaren.

    Deltagarens delaktighet och upptäckt av stödbehov
    Deltagare ges information från linjeledare och/eller specialpedagog om vilka stödinsatser de kan ta del av. Deltagarna görs delaktiga i samtal om stödbehov vid antagningen och i mentorssamtalen. Vid kursstart görs en individuell studieplan. Deltagare har minst tre mentorssamtal per år och där följs deltagarens situation upp. När en deltagare får problem i sina studier tas detta upp vid linjemöten. På mötena bestäms vilka insatser som bäst kan gynna deltagaren. Kurator, skolkaplan, specialpedagog, mentor, stödperson, internatföreståndare eller lärare kan bli aktuella för att kopplas in för handledning och/eller stöd. När en situation för en deltagare är akut eller då svårigheter är omfattande kopplas även deltagarvårdsteamet in som består av kurator och rektor.

    Möjlighet att påverka
    Om deltagaren inte är nöjd med det stöd som ges ska deltagaren i första hand vända sig till sin mentor eller ämneslärare. Om deltagaren inte upplever att hen får hjälp kan deltagaren vända sig till sin linjeledare. Vid ett läge där deltagaren fortsatt inte känner sig nöjd ombeds deltagaren att först ta kontakt med skolans rektor och i ett sista led ta kontakt med skolans styrelse. Om man varit i kontakt med både rektor och styrelsen men inte känner sig nöjd kan man få råd kring situationen av Folkhögskolornas rättsliga råd, för mer information se:https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/att-studera-pa-folkhogskola/studeranderatt/folkhogskolornas-studeranderattsliga-rad/

    Språkstöd

    Ansökan
    Bidrag för språkstöd söks årligen av skolan för utökade merkostnader i form av utökad lärartäthet och andra kostnader kopplade till språkstödet för deltagaren.

    Så upptäcks och fastställs deltagares behov
    Vid antagningsintervju och vid mentorsamtal samlas information in om deltagarens behov av språkligt stöd. Det skapas sedan en individuell studieplan utifrån deltagarens behov av språklig träning. Deltagarens utveckling följs upp årligen vid minst tre mentorssamtal och varje termin sker ett mitterminssamtal med ämneslärare.

    Dessa språkstöttande insatser ges på skolans allmänna kurs med inriktning svenska som andraspråk

  • Utökad lärartäthet
  • Stödperson finns tillgänglig
  • Svenska, Engelska och Matematik erbjuds på grundskolenivå
  • Flexibla studieplaner och schemaläggning där deltagare med större behov av språkträning sätts in på fler pass i svenska
  • Pedagogisk kompetens finns för undervisning i svenska som andraspråk
  • Undervisningen anpassas till deltagarens nivåv
  • Nära arbete sker med kurator kring yrkes- och studiehandledningv
  • Tillgång finns till handledning av specialpedagogv
  • Talsyntes (Oribi) och kursböcker i ljudboksformat (inläsningstjänst) finns tillgängligt för alla
  • Deltagaren ges möjlighet att hyra en egen dator inom ramen för studieavgiften, för att öka deltagarens möjligheten att skriva och läsa även på sin fritid
  • Gemenskapsaktiviteter organiseras för att öka tillfällen för kommunikation och språkträning
  • Samarbete och nära kontakt sker med det lokala biblioteket för att öka deltagarnas intresse för litteratur

  • Dokumentation, deltagarens delaktighet och upptäckt av stödbehov
    Skolan gör dokumentation om vilka deltagare som tar del av språkstödet. Deltagarna görs delaktiga i samtal om språkstöd vid antagningen och i mentorssamtalen. När en deltagare får problem i sina studier på grund av språkliga svårigheter tas detta upp vid linjemöten. På mötena bestäms vilka insatser som bäst kan gynna deltagaren. Lärare, stödperson, kurator, specialpedagog (allmän kurs) kan bli aktuella för att kopplas in för handledning eller stöd. När en situation för en deltagare är akut eller då svårigheter är omfattande kopplas även deltagarvårdsteamet in som består av kurator och rektor.

    Möjlighet att påverka
    Om deltagaren inte är nöjd med det stöd som ges ska deltagaren i första hand vända sig till sin mentor eller ämneslärare. Om deltagaren inte upplever att hen får hjälp av sin mentor kan deltagaren vända sig till sin linjeledare. Vid ett läge där deltagaren fortsatt inte känner sig nöjd kan deltagaren ta kontakt med skolans rektor och i ett sista led ta kontakt med skolans styrelse. Om man varit i kontakt med både rektor och styrelsen men inte känner sig nöjd kan man få råd kring situationen av Folkhögskolornas rättsliga råd, för mer information se: https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/att-studera-pa-folkhogskola/studeranderatt/folkhogskolornas-studeranderattsliga-rad/