Ansökan
Förstärkningsbidraget söks årligen av skolan för utökade merkostnader i form av utökad
lärartäthet och utökat kuratorsstöd för deltagare med fysisk, psykisk eller intellektuell nedsatt
funktionsförmåga. Särskilt utbildningsstöd söks årligen av skolan för kostnader för
stödpersoner och övriga stödinsatser. Övriga stödinsatser är tolk, kursstödjare, teknisk
utrustning, merkostnad läromedel och studiematerial, tillgängliga transporter under studietid,
merkostnad personal vid studieresa/studiebesök, handledning (extern) av personal och
externa utbildningsinsatser (föreläsare, utbildningar).
Så upptäcks och fastställs deltagares behov
I kartläggningen av vilka deltagare som har en funktionsnedsättning använder skolan olika
sätt att samla in information. På arbetslivslinjen bifogar deltagare sina utredningar vid
antagningsprocessen och kompletterar information muntligt vid intervju inför antagning. På
övriga linjer samlas information in skriftligt och muntligt vid antagningsintervju samt vid
samtal med mentorer och/eller specialpedagog vid kursstart samt under termin.
Dessa insatser ges:
Utökad lärartäthet och kurator
Den utökade lärartäthet går till de kurser där flest deltagare har en fysisk, psykisk eller
intellektuellt nedsatt funktionsförmåga. Det utökade kuratorsstödet finns tillgängligt för alla
deltagare på alla linjer. Flera av deltagarna har även fått uppsökande stöd av kurator, där
kurator tillsammans med mentor har bokat in deltagare för samtal. Kurator finns tillgänglig
fem dagar i veckan. Utöver det ges stödsamtal även av skolkaplan en dag i veckan.
Stödpersoner och andra stödinsatser
Stödpersonernas roll på skolan är att kompensera deltagare i de funktioner där deltagaren
har en funktionsnedsättning. Stödpersonerna arbetar tillsammans med lärarna för att
utforma stödet. Hur stödpersonernas insatser ser ut i de olika undervisningsgrupperna är
olika och det presenteras separat på nästa sida. Varje år sätts också övriga stödinsatser in
utöver stödpersoner och dessa anpassas till de behov som finns hos deltagarna på skolan.
Stöd till deltagare med funktionsnedsättning från skolans stödpersoner
Arbetslivslinjen inriktining ASD/Asperger
Stöd på lektionstid
Stöd på raster/måltider/temadagar
Stöd på internatet
Allmän kurs (alla inriktningar)
Stöd på lektionstid
Stöd på raster/måltider/temadagar
Stöd på internatet (detta stöd ges även till deltagare på musik- och konstlinjen
Dokumentationen
Skolan dokumenterar varje deltagare som tar del av förstärkningsbidraget och särskilt stöd. I dokumentation framgår det vilken funktionsnedsättning deltagaren har och hur detta har konstaterats. Det framgår också vilka insatser som ges på gruppnivå till deltagaren.
Deltagarens delaktighet och upptäckt av stödbehov
Deltagare ges information från linjeledare och/eller specialpedagog om vilka stödinsatser de kan ta del av. Deltagarna görs delaktiga i samtal om stödbehov vid antagningen och i mentorssamtalen. Vid kursstart görs en individuell studieplan. Deltagare har minst tre mentorssamtal per år och där följs deltagarens situation upp. När en deltagare får problem i sina studier tas detta upp vid linjemöten. På mötena bestäms vilka insatser som bäst kan gynna deltagaren. Kurator, skolkaplan, specialpedagog, mentor, stödperson, internatföreståndare eller lärare kan bli aktuella för att kopplas in för handledning och/eller stöd. När en situation för en deltagare är akut eller då svårigheter är omfattande kopplas även deltagarvårdsteamet in som består av kurator och rektor.
Möjlighet att påverka
Om deltagaren inte är nöjd med det stöd som ges ska deltagaren i första hand vända sig till sin mentor eller ämneslärare. Om deltagaren inte upplever att hen får hjälp kan deltagaren vända sig till sin linjeledare. Vid ett läge där deltagaren fortsatt inte känner sig nöjd ombeds deltagaren att först ta kontakt med skolans rektor och i ett sista led ta kontakt med skolans styrelse. Om man varit i kontakt med både rektor och styrelsen men inte känner sig nöjd kan man få råd kring situationen av Folkhögskolornas rättsliga råd, för mer information se:https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/att-studera-pa-folkhogskola/studeranderatt/folkhogskolornas-studeranderattsliga-rad/
Språkstöd
Ansökan
Bidrag för språkstöd söks årligen av skolan för utökade merkostnader i form av utökad lärartäthet och andra kostnader kopplade till språkstödet för deltagaren.
Så upptäcks och fastställs deltagares behov
Vid antagningsintervju och vid mentorsamtal samlas information in om deltagarens behov av språkligt stöd. Det skapas sedan en individuell studieplan utifrån deltagarens behov av språklig träning. Deltagarens utveckling följs upp årligen vid minst tre mentorssamtal och varje termin sker ett mitterminssamtal med ämneslärare.
Dessa språkstöttande insatser ges på skolans allmänna kurs med inriktning svenska som andraspråk
Dokumentation, deltagarens delaktighet och upptäckt av stödbehov
Skolan gör dokumentation om vilka deltagare som tar del av språkstödet. Deltagarna görs delaktiga i samtal om språkstöd vid antagningen och i mentorssamtalen. När en deltagare får problem i sina studier på grund av språkliga svårigheter tas detta upp vid linjemöten. På mötena bestäms vilka insatser som bäst kan gynna deltagaren. Lärare, stödperson, kurator, specialpedagog (allmän kurs) kan bli aktuella för att kopplas in för handledning eller stöd. När en situation för en deltagare är akut eller då svårigheter är omfattande kopplas även deltagarvårdsteamet in som består av kurator och rektor.
Möjlighet att påverka
Om deltagaren inte är nöjd med det stöd som ges ska deltagaren i första hand vända sig till sin mentor eller ämneslärare. Om deltagaren inte upplever att hen får hjälp av sin mentor kan deltagaren vända sig till sin linjeledare. Vid ett läge där deltagaren fortsatt inte känner sig nöjd kan deltagaren ta kontakt med skolans rektor och i ett sista led ta kontakt med skolans styrelse. Om man varit i kontakt med både rektor och styrelsen men inte känner sig nöjd kan man få råd kring situationen av Folkhögskolornas rättsliga råd, för mer information se: https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/att-studera-pa-folkhogskola/studeranderatt/folkhogskolornas-studeranderattsliga-rad/