piano | KARIN HAGLUND

Karin Haglund har sedan sin debut i Stockholms Konserthus etablerat sig som en av Sveriges mest mångsidiga och eftertraktade pianister. Hon har turnerat i Europa, USA och Sydamerika, och våren 2006 verkade hon som "Artist in Residence" vid the Banff Centre of the Arts i Kanada.
Sedan 2008 samarbetar Karin med Kungliga Operan i Stockholm för vilka hon producerar och framför föreställningar som riktar sig till barn och ungdomar. Hon är även eftersökt som romansinterpret och framträder regelbundet med den svenska sångareliten.
Våren 2003 erhöll Karin kammarmusikdiplom från Edsbergs Musikinstitut efter att under fem års tid ha studerat med Staffan Scheja och Roland Pöntinen som sina mentorer. Hon har även en Bachelor från samma skola, samt har studerat vid Sibeliusakademien i Helsingfors.
Karin har arbetat som instuderare vid Ågesta Folkhögskola sedan 2008, och hösten 2014 startade hon vid samma skola en pianoinriktning, som hon nu är huvudansvarig för.
Kontakt: karin.haglund@agesta.nu



Marika sång - Musiklinjen Klassisk

SÅNG | MARIKA SCHÖNBERG

Den svenska sopranen Marika Schönberg har varit knuten till Oper Leipzig där hon som en av de ledande sopranerna sjungit roller som Pamina i Trollflöjten, Grevinnan i Figaros bröllop, Donna Anna i Don Giovanni, Vitellia i Titus mildhet, Mimì i La Bohème, Antonia i Hoffmanns äventyr, Michaëla i Carmen, Chrysothemis i Elektra, Tania vid urpremiären av Philippe Hersants Der Schwarze Mönch, Jenny Smith i Kurt Weills Staden Mahagonnys uppgång och fall, Irene i Rienzi, Freja i Rhenguldet, Tatjana i Eugen Onegin, Anne Truelove i Rucklarens väg, Mariana i Das Liebesverbot, Nedda in Pajazzo och titelrollen i Jenufa. Föregående säsong sjöng Marika Grevinnan i Figaros Bröllop, Gutrune i Ragnarök, Marguerite i Faust, Gerhilde i Valkyrian, Första Damen i Trollflöjten och Freja i Rhenguldet.

Bland övriga engagemang kan nämnas gästspel på Théâtre du Capitole i Toulouse, Deutsche Oper i Berlin, Hessisches Staatstheater i Wiesbaden, GöteborgsOperan och Drottningholms Slottsteater. Hon har sjungit Agathe i Friskytten vid konsertanta framföranden under ledning av Andreas Schüller, Mariana i Wagner’s Das Liebesverbot med Münchner Rundfunkorchester och Ulf Schirmer och Gerhilde i konsertanta framföranden av tredje akten av Valkyrian med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding.

Marika Schönberg har arbetat med regissörer som Peter Konwitschny och Dietrich Hilsdorf och dirigenter som Sir Andrew Davies, Axel Kober, Ulf Schirmer, Marc Albrecht, Pinchas Steinberg, Christophe Rousset, Antony Bramall, Mario Venzago, Frédric Chaslin och John Axelrood. I konsertsammanhang har Marika Schönberg framträtt med Gewandhaus Orchester, Gdansk Filharmoniska orkester, Orchester des Mitteldeutschen Rundfunks, Zürcher Kammerorchester, Kungliga Filharmonikerna, Helsingborgs Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester och Åbo Symfoniorkester.

Hennes repertoar är bred och innefattar musik från barock till nutida. Hon har sjungit Sjostakovitjs Symfoni nr 14 med DalaSinfoniettan och Ragnar Söderlinds Et nordisk Requiem med Kringkastningsorkestret i Oslo. Marika Schönberg är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och vid Operahögskolan i Stockholm. Hon har fått en rad stipendier och utmärkelser; bland dem Jenny Lind Stipendiet och första pris Ljunggrenska tävlingen för unga musiker. Hon debuterade som Barbarina i Figaros bröllop på Kungliga Operan.


Musikteori | MARTIN WILLERT

Den svenske kompositören Martin Willert (f.1974) kastar sig gärna huvudstupa mellan långfilmer, nutida musik-konserter, tv-produktioner och orkesterverk, och han älskar kontrasten mellan breda och mer experimentella sammanhang. På senare tid har hans musik blivit mer öppen och ljus, från att tidigare ha varit mer intensiv och dramatisk.

Det hela tog fart år 2000, då Martin blev inbjuden som gästkompositör vid Umeå internationella kammarmusikfestival, medan han fortfarande studerade på musikhögskolan. Då bestod hans produktion framförallt av orkester- och kammarmusik, men vid denna tid började Martin även skriva musik till film, och han inledde sitt långvariga samarbete med regissören Jens Jonsson. Musiken till tv-serien God morgon alla barn fick stort genomslag 2005, och detta blev Martins genombrott inom filmmusik.

Martin har under åren arbetat med många framstående musiker och ensembler, såsom Håkan Rosengren, Litauens Nationalorkester, Vocalconsort Berlin, Yggdrasilkvartetten, Göteborgs-symfonikerna, Norrköpings symfoniorkester, Nordiska kammarorkestern, Umeå symfoniorkester, Fredrik Paulsson, Peter Jablonski, Roy Goodman, Stefan Solyom, Olof Boman, David Björkman, Ensemble Notus, m.m.

Han har gjort musik till ett flertal prisbelönta filmer och tv-serier, såsom Tjuvarnas jul - Trollkarlens dotter (2014), Pingpong-kingen (bästa film vid Sundance-festivalen 2008 samt priser i Chicago, Brisbane, Montreal, Aten m.m.), God morgon alla barn (Ikaros 2006, Banff Awards, nom.till Kristallen m.m.), Ångrarna (Guldbagge 2011, Prix Europa 2010, Kristallen 2011 m.m.), Mäklarna (nom. till Kristallen 2007, nom. till Monte Carlo), samt ett flertal andra produktioner. Hans musik har också framförts på en mängd festivaler & scener, såsom Zeitfenster-festivalen på Berlins konserthus, Nutida musik-serien på Nybrokajen 11, Glogerfestspillene, m.m.

Martin gick ut från musikhögskolan år 2002 (magister-examen i komposition). Han har erhållit flera beställningar från Rikskonserter, samt generösa stipendier från Kungliga musikaliska akademien, Konstnärsnämnden och Stim. Han är medlem i Svenska tonsättarföreningen (Fst). (2012) Hemsida.


Valthorn | MARIA NYSTRÖM

Mia började spela horn som 13-åring och kom som 17-åring in på musikhögskolan i Göteborg. Efter studierna där och en ettårig diplomutbildning i London flyttade hon till Stockholm för att frilansa. Under sin frilanstid har hon arbetat i de flesta svenska symfoni- och operaorkestrar. Hon har spelat på Folkoperan i 10 år och suttit som vikarie längre perioder i både Filharmonin och Hovkapellet. Efter 13 år som frilansare fick hon anställning i Hovkapellet. Hon är en mycket skicklig och hängiven pedagog.


Tuba | CARL JACKOBSSON

Carl Jakobsson är sedan flera år tubalärare på Ågesta folkhögskola. Hans huvudsakliga syssla är dock arbetet som tubaist i Kungliga Hovkapellet. En tjänst som han har haft sedan 1987. Han är verksam som solist, kammarmusiker, estradör och sångare inom snart sagt alla genrer. Medlem i Benny Anderssons orkester. Utbildad vid Folkliga Musikskolan Ingesund 1979-1981, samt Kungliga Musikhögskolan 1981-1985, lärare Michael Lind.


trombon | ÅKE LÄNNERHOLM

Åke Lännerholm är stämledare trombon/euphonium i Stockholms läns Blåsarsymfoniker och är även flitigt engagerad ute i landets orkestrar såsom Folkoperan, Kungliga Hovkapellet, Nordiska kammarorkestern, Kungliga Filharmoniska Orkestern, Norrköpings symfoniorkester, Gävle symfoniorkester, Norrlandsoperan, Radiosymfonikerna mfl. Han har under hösten 2015 även anlitats i uppsättningen "Kristina från Duvemåla", Cirkus stockholm. Åke har en bred musikalisk kompetens som sträcker sig från Klassisk konstmusik till Musikal, Jazz och Populärmusik.
Efter en överansträngning i emboushuren, under en tid som solotrombonist i Kungliga Filharmoniska Orkestern på 90-talet, fick han stöd och rehabilitering av Bo Nilsson, trumpetare i Malmö symfoniorkester. Efter detta arbetar Åke själv med att stödja och rehabilitera bleckblåsare som råkat ut för liknande problem.

Utbildning:

  • 4 år musiker solist - Musikhögskolan i Stockholm
  • 2 år på diplomlinjen belönad med jetong - Musikhögskolan i Stockholm
  • 6 månaders studier för Denis Wick - London
  • Musikplutonen Strängnäs 1982 (första plutonen)

  • Arbete som trombonlärare:
  • Musikhögskolan i Piteå, huvudlärare trombon, musikerlinjen - år 2002-2012
  • Lilla Akademien - trombonlärare, även "Pre collage" - år 2006 - 2013
  • Ågesta folkhögskola 2010-
  • Åke är även licensierad barn- och ungdomstränare i Judo, där han innehar svart bälte.